MEDIA

Early Child Development Funders Working Group reaction to 2021 Federal Budget

May 5, 2021

Our organization is a member of the Early Child Development Funders Working Group. Committed to ensuring high quality, accessible early learning and child care is available for all children across Canada, the Funders Working Group wanted to respond to the federal government's 2021 budget.

~ Jump to French Version

PDF VERSION

Budget 2021 is the culmination of decades of tireless, dedicated efforts of many to recognize the benefits of early learning for every Canadian child and the value of child care in supporting families.

Investment of $30 billion over five years, starting in 2021-22, and $9.2 billion going forward, will bring the federal government’s annual contribution for early learning and child care equal to that of the provinces and territories. Included in the amount, is $2.5-billion to expand and improve early learning and care for Indigenous families.

Recognizing the groundwork laid by Quebec, the federal government is committed to working in partnerships with provinces, territories and Indigenous peoples to make meaningful progress towards publicly-managed, quality systems that support children’s early learning and well-being and work for families. The commitment to sustained federal funding is a critical element to successful collaboration. The process is already in place through the Multilateral Early Learning and Child Care Framework and the bilateral agreements with provinces and territories, the asymmetrical agreement with Quebec and the Indigenous Early Learning and Child Care Framework and accompanying accords reached with First Nations, Métis and Inuit peoples.

We applaud the Federal government for its:

• Recognition that early learning is as important to lifelong development as elementary, secondary, and post-secondary education—it increases emotional and social well-being, increases graduation rates, promotes lifelong well-being, and boosts lifetime earnings,
  • Acknowledgment that early childhood educators “are at the heart of the system” and the foundation of quality,
  • Intention to expand access primarily through not-for-profit and public providers,
  • Commitment to accountability and recognizing that early learning and child care is a provincial jurisdiction, work with provincial and territorial partners to build a strong baseline of common, publicly available data on which to measure progress, report to Canadians, and help continuously improve the systems, and
  • Understanding that the role of early learning and child care is vital for economic recovery coming out of, and after the pandemic.

This is a big, bold, ambitious step forward. As a group of foundations committed to ensuring high quality, accessible early learning and child care is available for all children across Canada, we look forward to continuing to work alongside to bring this vision to life.

Atkinson Foundation

Lyle S. Hallman Foundation

Fondation Lucie et André Chagnon

Margaret and Wallace McCain Foundation Inc.

Jimmy Pratt Foundation

The J.W. McConnell Foundation

Lawson Foundation

The Muttart Foundation

VERSION PDF

Le budget de 2021 est l’aboutissement de décennies d’efforts inlassables et soutenus déployés par nombre d’intervenants afin de faire reconnaître les bienfaits de l’éducation à la petite enfance pour chaque enfant canadien ainsi que l’importance de la garde des jeunes enfants pour soutenir les familles.

Les investissements de 30 milliards de dollars sur cinq ans à compter de 2021-2022 et de 9,2 milliards par année par la suite amèneront la contribution annuelle du gouvernement fédéral à l’apprentissage et à la garde des jeunes enfants à parité avec celle des provinces et des territoires. Ces sommes comprennent 2,5 milliards de dollars destinés à l’élargissement et à l’amélioration des programmes d’apprentissage et de garde des jeunes enfants offerts aux familles autochtones.

Saluant les bases jetées par le Québec, le gouvernement fédéral s’est engagé à travailler en partenariat avec les provinces, les territoires et les peuples autochtones pour réaliser des progrès considérables vers des systèmes de qualité, gérés par le secteur public, qui favorisent l’apprentissage et le mieux-être des jeunes enfants et qui fonctionnent pour les familles. L’engagement envers le maintien du financement fédéral est un élément crucial d’une collaboration fructueuse. Le processus est déjà en place par l’entremise du Cadre multilatéral d’apprentissage et de garde des jeunes enfants et des accords bilatéraux avec les provinces et les territoires, de l’accord asymétrique avec le Québec ainsi que du Cadre d’apprentissage et de garde des jeunes enfants autochtones et des accords connexes conclus avec les Premières Nations, les Métis et les Inuits.

Nous félicitons le gouvernement fédéral de :

• Reconnaître que l’éducation à la petite enfance est tout aussi importante pour le développement tout au long de la vie que l’éducation primaire, secondaire et postsecondaire : elle contribue au mieux-être social et affectif, augmente les taux de diplomation, favorise le bien-être tout au long de la vie et accroît les revenus gagnés sur toute une vie;
  • Souligner que les éducateurs et les éducatrices à la petite enfance sont « au coeur du système » et en sont les gages de qualité;
  • Projeter d’étendre l’accès principalement par l’intermédiaire de fournisseurs de services de garde du secteur public et sans but lucratif;
  • S’engager à rendre des comptes et, conscient que l’apprentissage et la garde des jeunes enfants est une compétence provinciale, à collaborer avec ses partenaires provinciaux et territoriaux pour établir une base de référence solide de données communes accessibles au public permettant de mesurer les progrès, de rendre des comptes aux Canadiens et de contribuer à l’amélioration continue des systèmes;
  • Comprendre que l’apprentissage et la garde des jeunes enfants joueront un rôle vital dans la relance économique au lendemain de la pandémie et par la suite.

Le Canada fait ainsi une avancée majeure, audacieuse et ambitieuse. En tant que groupe de fondations déterminées à veiller à ce que tous les enfants aient accès à des services d’éducation et de garde à la petite enfance abordables et de qualité partout au Canada, nous nous réjouissons à la perspective de continuer à travailler avec d’autres à la concrétisation de cette vision.

Les membres du Groupe de travail des fondations sur la petite enfance

Atkinson Foundation

Lyle S. Hallman Foundation

Fondation Lucie et André Chagnon

Margaret and Wallace McCain Foundation Inc.

Jimmy Pratt Foundation

The J.W. McConnell Foundation